Nieuws

schoolweek 22

Bijlage bij de weekbrief van 10 februari

Nieuws uit de peutergroepen

 

 

Thema winter

Het is winter (bibber bibber)… Op de peutergroepen hebben de kinderen samen een grote sneeuwpop gemaakt. Het had toen nog niet gesneeuwd maar de kinderen hadden een goed beeld van een witte winter. Er zweven dan witte vlokjes door de lucht (die je ook op onze ramen kon zien) En wanneer er veel sneeuw valt en blijft liggen kan je een sneeuwpop maken. Wat leuk! In de winter moet je jezelf ook goed warm houden. Bijvoorbeeld met een dikke jas, een wollen muts op je hoofd en wanten aan… het is winter (bibber bibber) want buiten is het koud!

 

 

 

Nationale voorleesdagen

Tijdens de Nationale voorleesdagen zijn er ook ouders geweest die voor de kinderen hebben voorgelezen. Leuke verhalen over wie de baas van de vijver is; een muisje die de kinderen tot 12 leerde tellen en kikker die samen met zijn vriendjes een bijzondere dag beleefde. Namelijk zijn verjaardag. Zo leuk (en gezellig).

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuws uit de middenbouw

 

Volgende week dinsdag is het Valentijnsdag. Wij hebben aan Solei uit MBc wat vragen gesteld over Valentijnsdag. Wat betekent het? En aan wie denk jij? Ze heeft in haar eigen woorden opgeschreven waar zij aan denkt bij Valentijnsdag, zie de foto. Raakt u ook geïnspireerd door de mooie woorden van Solei?

 

 

 

Klokkijken in de middenbouw

 

Hoe lang duren 10 minuten, hoeveel kwartieren zitten er in een uur en hoe laat is het eigenlijk? Klokkijken en tijdsbesef, een belangrijk onderdeel waar we in de middenbouw veel tijd aan besteden. Het leren klokkijken begint bij het begin: de indeling in ochtend, middag, avond en nacht en daarna het structureren van het dagelijkse verloop van de tijd. Hetzelfde geldt voor de indeling van dagen in de week, weken in de maand, maanden in het jaar, en zo meer.  Wanneer kinderen de overstap naar groep drie maken hebben ze vaak al een goed idee van de dagen van de week en de dagdelen. Ook de maanden van het jaar zijn meestal redelijk bekend. Kinderen beginnen nu ook steeds meer interesse te krijgen in tijd.

 

Het leren klokkijken op een wijzerklok is een hele uitdaging. Kinderen moeten leren een uur in te delen in zestig minuten, ze moeten de begrippen 'half' en 'kwart' leren kennen, de begrippen 'voor' en 'na' kunnen toepassen en de stand van de wijzers goed interpreteren, iets dat best nog lastig is. In groep 3 begint dan ook het eerste klokkijken. In eerste instantie worden de halve uren, hele uren en de kwartieren op de analoge klok geoefend. In groep 4 wordt er veel geoefend met de minuten. Kinderen leren op school klokkijken op een wijzerklok.

 

Maar veel kinderen zijn ook al snel bekend met de digitale klok, omdat ze deze zien op vele apparaten om zich heen (de computer, mobiel, de oven, de klok in de auto etc.) Digitaal klokkijken kan best heel lastig zijn voor kinderen, zeker wanneer de klok niet tot twaalf maar tot vierentwintig telt. In groep 4 wordt er dan ook volop mee geoefend totdat de leerlingen steeds beter kunnen klokkijken, zowel analoog als digitaal.

 

Als ouder kun je je kind ook thuis helpen bij het ontwikkelen van tijdbesef. Door voor het kind vanaf jonge leeftijd structuur aan te brengen en de tijdsbegrippen te benoemen met een duidelijke uitleg en praktische ondersteuning, leren de kinderen steeds meer grip krijgen op het begrip tijd. Het benoemen van de seizoenen, de dagen van de week en het benoemen wanneer het straks is of morgen, kan het kind helpen om steeds meer vertrouwd te raken met deze begrippen. Maar ook simpel door tussen de regels door aan het kind te vragen hoe laat het is. Horloges zijn rond deze leeftijd ook een fantastisch cadeau want hoe trots is het kind als het zelf kan vertellen hoe laat het is, of als ze de tijd zelf in de gaten kunnen houden. 

 

 

 

Nieuws uit de Eindbouw

 

 

Wij hebben eerst uitleg gehad over wat een kolonie is van Juf Floortje en daarom begrepen wij het meer. Wij hebben geleerd: over hoe zij vroeger handelde dat hebben we ook soortvan na gedaan met Kolonisten van Catan en hoe de ruilhandel vroeger was. We vonden het leuk om te spelen en hebben er ook van geleerd ofterwijl spelend leren.  Sommige van groep 8 hebben ook meer leren uitleg geven.

 

Lisa en Lindsey EBb